Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

Znaki na nagrobkach


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Alyna

Alyna

    Weteran Infranin

  • Moderatorzy globalni
  • 1161 postów
  • GG: 7528105

Napisano 12 listopad 2007 - 12:25

Witam, będąc w Szczecinku odwiedziłam z moja przyjaciółką cmentarz. Ja robiłam zdjecia co starszych i fajniejszych grobów. Na cmentarzu w Szczecinku jest miejsce gdzie przeniesiono nagrobki z lat 40-tych, aby ich nie zniszczono. Robiłam zdjęcia i na paru grobach zobaczyłam tam dziwne znaki. Inne nagrobki miały znak krzyża lub gołębia z gałązką oliwną i tylko parę było taki dziwnych. Szukałam po innych nagrobkach jakie tam stały czy trafię na podobne takie znaki, ale na żadnych innych nie było. Może to nic specjalnego, ale zaciekawiło mnie to. Może ktoś zna odpowiedź.
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika

#2 Adrien

Adrien

    Infrańczyk

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 166 postów
  • GG: 6663548

Napisano 12 listopad 2007 - 13:07

Motyl bodajże oznacza wędrówkę... Słyszałem, że świeczniki występują na grobach kobiet, a jakoś ich nie widziałem :D

#3 Yedyny

Yedyny

    Homo Infranius

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 437 postów

Napisano 12 listopad 2007 - 13:09

Albo sa to dowolne symbole upiekszajace, albo ksztalty zwiazane z herbem rodowym danej rodziny.
U mnie niestety wszytskie nagrobki zniszczono, a bylo tu kilka przedwojennych cmentarzy :/ Najciekawsze jest to, ze ciala nadal pozostaly w trumnach pod ziemia, a na owych terenach zrobilo sie parki i miejsca, gdzie moga wypoczywac rodziny, zuliki moga se chlapnac winko... takie nieswiadome kalanie miejsc pochowku :/

#4 asiatko31

asiatko31

    Homo Infranius Alfa

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1939 postów

Napisano 12 listopad 2007 - 14:13

Symbolika życia i śmierci

Reliefy i symbole nagrobne informują o życiu zmarłych, ich plemiennym pochodzeniu, pozycji społecznej oraz rodzinie. Religia odgrywała w życiu każdej gminy ważną rolę, a znaki nagrobne odnosiły się wprost do treści Starego Testamentu, Talmudu i innych pism religijnych. Stąd na pierwszy plan wysuwają się znaki kapłanów i ich pomocników - lewitów, którzy mieli specjalny status w społeczności żydowskiej. Dłonie charakterystycznie złożone w geście błogosławieństwa wskazują, że pochowany mężczyzna należał do potomków arcykapłana Aarona. Kapłańskie prawa były dziedziczne, zatem dłonie możemy odnaleźć również na grobach dzieci. Dzban z misą lub sam dzban oznacza grób lewity, potomka rodu Lewiego, który od starożytnych czasów obmywał ręce kapłanom przed błogosławieństwem. Księga, często jako pełnoplastyczna rzeźba zdobi grób rabina,uczonego, pobożnego studiującego Torę i Talmud. Korona oznacza pobożność, znajomość Tory i innych pism religijnych, których zmarły nauczał. Świeczniki jedno- i wieloramienne występują przede wszystkim na grobach kobiet, ponieważ zapalanie i błogosławienie ognia szabatowego należy od wieków do najważniejszej powinności kobiety żydowskiej. Inne symbole występujące na grobach kobiet to: pisklęta (oznaczają osierocone dzieci), ptaki - stanowią ilustrację imion Ciporaa i Fajga, kwiat róży - Szoszana i Rosa, osamotnione owce zdążające do studni - Rachela, Rebeka, instrumenty muzyczne - Debora.
Symbolem wspólnym dla kobiet i mężczyzn jest puszka na pieniądze, świadcząca o dobroczynności zmarłego.
Menora - siedmioramienny lichtarz jest prastarym symbolem judaizmu w Starym Testamencie, a na pomnikach nagrobnych występuje podobnie jak gwiazda Dawida, będąc symbolem przynależności narodowej zmarłych.
Wiele przedstawień ukazuje na macewach zwierzęta, które nawiązują do imienia zmarłego. I tak lew (hebr. Arje, jid. Lejb) to znak plemienia Judy, jeleń (hebr. Cwi lub Naftali, jid. Hersz, Hirsz) to znak pokolenia Naftalego, wilk (hebr. Beniamin lub Zeew, jid. Wolf) - znak Beniamina, a niedźwiedź oznacza hebrajskie imię Dow i Ber (jid.). Imiona te nawiązują do błogosławieństw Jakuba dla swoich poszczególnych synów, protoplastów plemion Izraela. Bywa, że motywy zwierzęce mają bardziej uniwersalne znaczenie. Ptaki są alegorią duszy, a dusze sprawiedliwych, w postaci ptaków, siedzą na tronie Pana, śpiewając jego chwałę. Ptakiem oznaczano też hebrajskie imię Cypory (jid. Fajgel). Orzeł jest metaforą opiekuńczej mocy Pana, ale znane są przypadki występowania tego bojowego ptaka na grobach żołnierzy. Gołąb, biblijny symbol pokoju, oznacza na pomnikach zgodę i miłość małżeńską. Zwinięty wąż połykający własny ogon i mityczny potwór morski Lewiatan - uniwersalny symbol wieczności i czasów mesjańskich. Bywa też na nagrobkach motyl, oznaczający wędrówkę duszy i jej przeobleczenie się w lepszą szatę - życie wieczne.
Świat roślin na żydowskich pomnikach jest najszerzej reprezentowany przez złamane drzewa i kwiaty oznaczające tragiczną śmierć lub będące w ogóle metaforą śmierci. Na nagrobkach pojawia się nierzadko palma, symbolizująca odkupienie. Drzewa oliwne i granatu dawały owoce Ziemi Świętej, składane w ofierze i stosowane w obrzędach. Winne grona, winorośl - symbolizują lud Izraela, który jjak winorośl zabrana z Egiptu rozrósł się w Ziemi Obiecanej, oznaczają też owocną pracę, bogactwo materialne i duchowe. W przypadku nagrobka kobiet oznacza płodność, ale oznaczać też mogą obfitość cnót. Ulubionym motywem dziewiętnastowiecznych macew jest nieżydowska uskrzydlona klepsydra, uniwersalne oznaczenie przemijania czasu.
Symbole świeckie informują najczęściej o zawodzie wykonywanym przez zmarłego. Są to przede wszystkim narzędzia ich pracy o najrozmaitszym kształcie i wielkości. Na pomniku aptekarza widnieje moździerz z gałką - tłuczkiem, lekarza - wąż Eskulapa, inżyniera - ekierka i cyrkiel, inżyniera górnictwa - skrzyżowane młotki, muzyka - lira, zegarmistrza - zegar, dłoń trzymająca gęęsie pióro - gdy zmarły był soferem przepisującym Torę, ręka z młotem - występuje najczęściej na nagrobkach działaczy robotniczych.
Nie przywiązywano wagi do dobrego utrzymania nagrobka co nie znaczy, że były one całkowicie zaniedbane. Nie istniał kult zmarłego, ale obowiązywał dlań szacunek, dlatego nie sadzono kwiatów na grobach, ale obowiązkiem rodziny było odwiedzanie go w rocznicę śmierci. Przychodzono licznie na cmentarz dnia dziewiątego miesiąca aw, czyli w rocznicę zburzenia Świątyni Jerozolimskiej i w miesiącu elul, poprzedzającym Nowy Rok żydowski (sierpień/wrzesień). Również często odwiedzano groby cadyków. Nad ich grobami oraz grobami ich potomków wznoszono budynki zwane z hebrajskiego ohel - namiot. Palono w nich świece i składano pisane na kartkach prośby do cadyka.
Źródła:
* Maciej Łagiewski "Macewy mówią" Ossolineum. Wrocław 1991
* Aleksander Pakentreger "Od kolebki do zgonu"Kalendarz Żydowski 5748
* Mieczysław Siemieński "Księga świąt i obyczajów żydowskich" 1993
* Irena Dobrowolska - "Koszerne i trefne"

Ryba
Wiadomo, że Apostołowie byli rybakami, a sam Mistrz powołując ich na uczniów zapowiadał, że staną się rybakami ludzi. Pierwsi chrześcijanie często tatuowali sobie rybę na ciele i była ona dla nich znakiem rozpoznawczym w okresie prześladowań. Malowidła katakumbowe świadczą, że ryba symbolizowała również Eucharystię; w ewangelicznym cudzie to właśnie ryby zostały rozmnożone razem z chlebami.

Narzędzie pracy rybaków, czyli sieci, symbolizowały Kościół oraz środki prowadzące do zbawienia, chociaż czasami oznaczały również zasadzkę na człowieka sprawiedliwego.

Wspomnijmy przy tej okazji również o delfinie, który wprawdzie nie jest rybą – to ssak z rodziny waleni – ale potocznie bywa z nią mylnie utożsamiany. Otóż delfin często symbolizuje w ikonografii Chrystusa niosącego ratunek ludzkości jako Delphinus Salvator. Innym, powtarzającym się motywem, były wizerunki delfina unoszącego na grzbiecie łódź; to symbol Kościoła niesionego przez Zbawiciela.

Serce
Ten bezcenny dla organizmu narząd wewnętrzny dopiero od średniowiecza jest jednoznacznym symbolem miłości. Wcześniej bywał kojarzony z wnętrzem człowieka, z tym co w nas duchowe. Jako siedlisko rozumu, woli i pamięci znak serca symbolizował najważniejsze zdolności duchowe człowieka. Zdarzało się pośród ludów starożytnych, że podczas balsamowania ciała usuwano wszystkie narządy wewnętrzne oprócz serca, w nadziei, że zmarły będzie dzięki niemu trwać po śmierci.

Pismo Święte mówi nam, że Pan patrzy w serce, które raduje się w Panu (I Sm), ale wspomina również o zatwardziałym sercu faraona. Zbawicielowi podczas Męki na Krzyżu przebito Serce włócznią. To właśnie z Rany Serca, z Krwi i Wody, które wypłynęły z boku Chrystusa, narodził się Kościół i rodzi się nieustannie podczas każdej Mszy św.

Ikonografia bardzo często ukazywała Serce Zbawiciela, zwłaszcza w związku z rozwojem kultu Ran Jezusa, a po wizjach mistycznych św. Marii Małgorzaty Alacoque – pod koniec XVII w. – nabożeństwa do Najświętszego Serca Jezusa. Z czasem obok Serca Jezusa pojawiło się również Serce Maryi. Przypomniano sobie bowiem o proroctwie starca Symeona, który obwieścił Matce Zbawiciela, że Jej Serce miecz przeniknie.

Tęcza
Wspominaliśmy już o wizerunkach Ukrzyżowanego zasiadającego na łuku tęczy, czyli na tzw. belce tęczowej – jest to symbol Chrystusa przychodzącego sądzić wszystkich ludzi. W ikonografii tęcza była również symbolem Maryi. Przyrównywano także podstawowe kolory tęczy do symbolu Trójcy Świętej (św. Bazyli Wielki), albo nadawano im znaczenie mesjańskie, upatrując w kolorze niebieskim symbol niebiańskiego pochodzenia Chrystusa, w czerwonym – Jego Męki, a w zielonym – działalności na ziemi.

Ludy starożytne uważały to za niezwykłe zjawisko, za pomost, łączący bóstwa z ludźmi. My, chrześcijanie, pamiętamy o tęczy, która ukazała się oczom Noego po opadnięciu wód potopu, jako znak przymierza Boga z ludźmi: Łuk mój kładę na obłoki... Łuk – ale bez cięciwy i strzał, a więc rozbrojony – staje się symbolem pokoju. Tęcza pojawia się nie tylko w pierwszej księdze Starego Przymierza, ale również w ostatniej Nowego Testamentu. Widzimy ją nad głową Anioła wręczającego św. Janowi Księgę Objawień, a potem nad tronem samego Boga...

W Księdze Syracha czytamy: Patrz na tęczę i wychwalaj Tego, kto ją uczynił, nadzwyczaj piękna jest w swoim blasku, otacza niebo kręgiem wspaniałym.

Baranek
Daleki Wschód uczynił z tych zwierząt przedmiot ofiary, m.in. ze względu na ich cierpliwość i pokorę. Owieczka symbolizowała niewinność, a baranek pobożność. I tak z krwawych ofiar baranków prowadzonych na rzeź wyłaniała się zapowiedź Tego, który – jako Baranek – złoży siebie w ofierze za grzechy świata. Prorok znad Jordanu, św. Jan Chrzciciel, tak właśnie nazwał Jezusa, a i On sam utożsamił się z barankiem Bożym podczas Ostatniej Wieczerzy.

Powiadamy potulny jak baranek, ponieważ to sympatyczne zwierzę symbolizuje łagodność i gotowość uległości wobec Boga; wiadomo, że stado owiec nie odstępuje swojego pasterza, a on dba o nie jak o swoją własność. Z symbolem baranka wiąże się więc i obraz Dobrego pasterza, którym jest Chrystus. Ikonografia przedstawiała Go najczęściej siedzącego pośród stada, albo niosącego na ramionach owcę. Zbawiciel często przedstawiany jest jako baranek wielkanocny z krzyżem albo chorągiewką. Przekazując władzę Piotrowi Pan rzekł: Paś baranki moje... Symbolem władzy pasterskiej papieży i arcybiskupów jest paliusz, utkany z białej wełny poświęconych jagniąt.

Księga Wyjścia kreśli nam obraz jednorocznego baranka, którego krew ocaliła pierworodnych synów Izraela, a Apokalipsa prezentuje opis weselnych godów Baranka, jednoczącego się z Oblubienicą-Kościołem. Baranek w wieńcu pór roku jest w sztuce religijnej symbolem centralnego punktu roku liturgicznego.


#5 Alyna

Alyna

    Weteran Infranin

  • Moderatorzy globalni
  • 1161 postów
  • GG: 7528105

Napisano 12 listopad 2007 - 14:23

Ok czyli wąż i motyl rozgryziony, ale mnie mnajbardziej zastanawia ta czwórka z nóżkami na pierwszym zdjęciu.

#6 Adrien

Adrien

    Infrańczyk

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 166 postów
  • GG: 6663548

Napisano 12 listopad 2007 - 15:00

Hmm... każdy człowiek ma jakąś swoją liczbę, która towarzyszy mu przez całe życie. Moją liczbą jest, np. piątka. Znak czwórki może oznaczać to, iż zmarła osoba trzyma się mocno Ziemi, jest realistą. Warto sprawdzić w numerologii.

#7 Guest_Inga Edyta_*

Guest_Inga Edyta_*
  • Goście

Napisano 12 listopad 2007 - 15:38

Raczej to nie to. Każda płaskorzeźba coś symbolizuje, szkoda że po prostu nie zapytałaś kogoś miejscowego wprost.

#8 Alyna

Alyna

    Weteran Infranin

  • Moderatorzy globalni
  • 1161 postów
  • GG: 7528105

Napisano 12 listopad 2007 - 15:47

No właśnie nie było nikogo. Tzn była tam jakaś babcia, ale nawet nie pomyslałam żeby sie zapytać (mam włosy koloru jak moja laska w awatarze, więc wybaczcie ;)). Ale jak pojadę następnym razem to w sumie mogę się przejść do kogoś kto opiekuje się cmentarzem i zapytać :)

#9 asiatko31

asiatko31

    Homo Infranius Alfa

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1939 postów

Napisano 12 listopad 2007 - 15:49

Czwórka przedstawia i jest w postaci krzyża albo rożnych wiatrów która w rzeczywistości jest krzyżem wiatrów. wyobraża ona to co jest solidne i namacalne. Oznacza równowagę świata. Równowagę przestrzenną.
Czwórka była poświęcona Hermesowi przedstawianemu w postaci drewnianych później kamiennych filarów.
liczba 4 wprowadza nas w symbolikę budowli.
4 wiatry 4 strony świata 4 zeki ziemskiego raju 4 Greckich piekieł 4 oceany 4 Według Mehabharaty podstawowe właściwości ciepło zimno suchość wilgotność 4 żywioły antyczne ogień ziemia powietrze woda 4 równowaga cztery pory roku 4 okresy w życiu człowieka dzieciństwo młodość dojrzałość starość 4 ery geologiczne paleozoik mezozoik trzeciorzęd czwartorzęd 4 okresy cywilizacji ludzkiej według okultystów cywilizacja lemuryjska atlantycka etiopska biała 4 okresy historyczne prehistoria starożytność Średniowiecze okres nowożytny 4 okresy mitologiczne złota srebra brązu żelaza 4 królestw babilońskiego perskiego greckiego rzymskiego 4 biblia uznaje 4 proroków Izajasza Jeremiasza Ezechiela Daniela 4 ewangelistów każdy ma swój emblemat w postaci zwierzęcia i człowieka Mateusz - Człowiek Marka - lew łukasz - byk Jan - orzeł 4 to według Szwedenborga 4 kościoły Adamowy Noachicki Hebrajski chrześcijański

Wiec tak jak widać 4 ma wiele ( jak to nazwać ) oznaczeń ale nigdzie nie można znaleźć co oznacza 4 z nóżkami. Podejrzewam na 60 % ze ksiądz powinien wiedzieć co oznacza 4 z nóżkami

#10 Adrien

Adrien

    Infrańczyk

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 166 postów
  • GG: 6663548

Napisano 12 listopad 2007 - 17:04

Inga, raczej to nie to? Patrz co znalazłem i chyba mam rację: "Czwórka w numerologiczno-magicznym kodzie jest liczbą ziemi i ciężkiej materii; oznacza wszystko to, co twarde i solidne, co wymaga pracy, co łączy się z wysiłkiem".

#11 asiatko31

asiatko31

    Homo Infranius Alfa

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1939 postów

Napisano 12 listopad 2007 - 20:59

Na pisałam to co znalazłam lub wiedziałam o 4 . Szukałam tej 4 z nóżkami w internecie i nie ma lub nie mogę znaleźć.

#12 Alyna

Alyna

    Weteran Infranin

  • Moderatorzy globalni
  • 1161 postów
  • GG: 7528105

Napisano 12 listopad 2007 - 21:36

Już wiem co to za symbol na pierwszym zdjęciu :D Napisałam o tym na forum szczecineckim i ktoś mi odpisał, że na nagrobku pisze kamieniarz (Steinmetz) Poszukał on pod tym kątem i znalazł, że jest to symbol cechu hamburskich kamieniarzy i dlatego został umieszczony na nagrobku. Tu jest strona http://www.steinmetzinnung.de/. No to sprawa z 4 wyjaśniona ;D

#13 Guest_Inga Edyta_*

Guest_Inga Edyta_*
  • Goście

Napisano 13 listopad 2007 - 10:23

Doskonała robota kobieto. Brawo! :)
Czyli to nie żaden magiczny znak, tylko symbol cechu. Uff... ;)

#14 Guest_Vik_*

Guest_Vik_*
  • Goście

Napisano 08 luty 2008 - 16:28

Nie trzeba odrazu widzec we wszystkim cos okkultnego. Jezeli znajdujemy sie na obszarze panowania kultury chrzescianskiej, to i trzeba szukac odpowiedzi w tradycji simboliki chrzescianskiej.

Co dotyczy motyla, to ma wiele znaczen... Ale w doczynieniu do chrzecianskich nagrobkow symbolizuje dusze, zmartwychwstanie, zycie wieczne. Duzo takich motylow widzialem na starym Pokrowskim cmentazu w Rydze (Lotwie). Byla tam jedna ciekawa kompozycja - motyl w kokonie (simboliczna smierc) i fruwajacy motul (zycie po smierci).
Ale w przedstawionym przypadku dziwne jest wykozystanie Uroboros, w jakim znajduje sie motyl. To bardziej okkultystyczny znak, ale mozliwe i proste wykorzystanie go jak alegorji wiecznosci.

Jelen z krzyzem na glowie - to wykluczno chrzescianski symbol (widzialem go juz w jednej encyklopedji), chociaz bardzo zadko spotyka sie. Jak pamietam, jest zwazany z Jezusem, ale nie jestem pewny. Musze to sprawdzic.

Przepraszam za moje bledy w pismie - polski jezyk jest dla mnie obcym.

#15 Lazy

Lazy

    TYLKO CZASEM

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1984 postów
  • GG: 663186

Napisano 08 luty 2008 - 18:40

Aylinn jednak nie jesteś typową

mam włosy koloru jak moja laska w awatarze,

wyjaśniłaś sprawę ;)

Pozdrawiam

#16 viki

viki

    Początkujący

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 1 postów

Napisano 14 październik 2010 - 15:57

znaki i ornamenty nagrobne są niezmiernie ciekawym zjawiskiem, w kulturze powstaje coraz to nowa symbolika nagrobna. U swojego męża na nagrobku chcialam umieścić coś symbolizującego myśliciela. Okazuje się ze oferta na rynku jest naprawdę bardzo skromna. Po długim poszukiwaniu znalazł sklep gdzi zdają się być wszystkie symbole w postaci ozdób nan na nagrobki, jakby ktoś miał taki problem jak ja przesyłam poniżej link:
http://www.vivini.pl...89aa8a87d911628
Ja wybrałam ławeczkę z wierzbą płączącą wydaje mi się ze już bliższej symboliki poprostu nie ma...

#17 hm0

hm0

    Infranin

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 255 postów

Napisano 14 październik 2010 - 19:12

Pierwszy symbol to gmerk kamieniarski. Pewnie spoczywa tam jakiś kamieniarz.
Co do jelenia z krzyżem, to zalecam przeczytanie, co jest napisane pod nim - sytuacja podobna do tej powyżej.
Bardzo ładny obyczaj, w przeciwieństwie do nic nie mówiącego krzyża.